Spelregler för shooter

När man ska börja en omgång craps så får en utav spelarna kring bordet äran att inta rollen som shooter. Denna roll är mycket hederlig att få och det är du som står i rampljuset under hela omgången. Det huvudsakliga syftet som shootern har är att kasta de två tärningarna över bordet och det är då dina kast som avgör om du och alla andra kring bordet vinner eller ej.

Det finns en del regler kring hur man ska gå till väga när man kastar tärningarna över bordet. Bland annat får shootern inte röra vid tärningarna med bägge händerna. Detta är för att undvika fusk och om detta sker så kan stickman som sköter spelet ge denne en varning. Dessutom måste tärningarna nudda bordskanten på andra sidan bordet för att kastet ska vara giltigt.

Come out – det första kastet
Det första kastet som sker kallas för come out-roll och är ett kast som alla kring bordet kan vara med och spela på. Antingen kan man spela på vilka siffror som kommer visas, eller så spelar man på om shootern kommer klara sig vidare i spelet eller ej. För att man ska göra detta krävs det att man kastar summan 7 eller 11 i valfri tärningskombination. Om detta sker så vinner shootern tillsammans med de som trodde på denna och utdelningssumman är densamma som du satsade. Detta betyder att om du hade du satsat 50 kronor så får du tillbaka 100 kronor av dealern.
Skulle shootern istället kasta någon utav summorna 2, 3 eller 12 så har man förlorat och turen att kasta tärningarna går över till någon annan. De enda som kan få utdelning för dessa kast är de spelare som spelat på dessa specifika siffror, samt de som har satsat emot shootern.
Ett annat utfall är att någon utav de övriga sifforna (4, 5, 6, 8, 9 eller 10) kommer upp. Om detta sker så etableras det en point och spelet fortsätter. De som har spelat på att shootern klarar sig vidare får ha kvar sina satsningar på bordet och har dessutom chansen att öka dessa i form utav ett pass odds. Detta hänger ihop med att man tror på shootern även i nästa spelomgång.

Den etablerade pointen
I den nästkommande spelomgången gäller det för shootern att åter igen försöka kasta den summa som blivit den etablerade pointen. Detta kan låta ganska enkelt, men medans man gör detta måste man se till att undvika att summan sju kommer upp. Just summan sju är den som kan komma fram utav flest tärningskombinationer och om detta sker så förlorar shootern och alla dem som trodde på denna. Utdelningen är här densamma som för de som spelat med eller mot shootern vid come out roll. För de som däremot ökade sin insats med ett pass odds vinner en större summa pengar och hur denna ser ut beror lite på vilken siffra pointen var. Oftast är det så att summor som kan komma upp vid färre antalet tärningskombinationer har en bättre utbetalning än andra.